sobota 7. února 2015

předčítač - bernhard schlink

Předčítač byla moje první přečtená kniha tohoto roku. Nebyl to špatný začátek, ale fenomenální také ne. Příběh jsem viděla před delší dobou zpracovaný do pěkného filmu, tudíž jsem se na knihu těšila. Možná právě ta vysoká očekávání vedla k tomu, že jsem z knihy nebyla tolik nadšená. Rozhodně vás ale nebudu odrazovat od jejího přečtení.
kosmas.cz
Název:Předčítač
Autor: Bernhard Schlink
Nakladatelství:Prostor
Rok vydání originálu: 1995 
1. vydání překladu: 2002, já měla vydání z roku 2009
Překlad: Tomáš Kafka
Počet stran: 189

Patnáctiletý Michael Berg se zotavuje po nemoci. Vzpomíná na ženu, která mu pomohla, když u něj choroba propukla a vydá se jí poděkovat. Po pár peripetiích začne mezi chlapcem a dosti starší Hannou Schmitzovou milenecký poměr. Jeho výrazným rysem je, že si Hanna od Michaela nechává ráda předčítat.
Podruhé se tito dva potkávají Hanna jako obžalovaná, Michael jako student práv v soudní síni a některé aspekty jejich předchozího setkávání začínají dávat smysl.

V naší kultuře - filmové především - pozoruji velikou tendenci čerpat z minulého režimu. Mám takovou teorii, že Němci zase hodně berou z nacistické historie. Někdo tomu říká vyrovnávání se s minulostí/historií, já se opovážím říct tak nanejvýš slovo inspirace. Tím spíše, že v německé literatuře zas tak veliký přehled nemám. Mé hodnocení knížky totiž dost závisí na tom, zda je motiv viny a 2. světové války obvyklý nebo ne.

Kdyby byl Předčítač jedinou knihou na téma "jsem stoupencem Třetí říše a přitom mám i lidské morální hodnoty", asi by mě vážně zaujala. Po chvilce přemýšlení mi ale došlo, že třeba takový Pavel Kohout, se toho chopil mnohem lépe, hlouběji a zajímavěji. Takže závěrem - nesedla jsem si z toho na zadek.

Ano, kniha má zajímavý příběh. Možná vás dokáže překvapit, přinese vám jiný pohled, zahloubáte se nad vinou, ale především jsem vnímala, že má kniha nevyužitý potenciál!

Máme tu silný základ v příběhu, ale autor nedokázal vytvořit napětí a dynamiku. Nečte se to špatně, ale ani zdaleka s postavami nedýcháte, neprožíváte každý okamžik a nemáte pocit, že vám nepříjemné zvraty trhají srdce. Protože ty postavy nejsou tak dobře popsané, abyste je milovali nebo abyste si k nim vytvořili jakýkoliv jiný vztah. A celé odhalení tajemství ve vás nedokáže vyvolat ono "Aha! Tak takhle to je!"

Takže konečný závěr je, že vás kniha neurazí a něco si v ní určitě najdete. Navzdory chybějícímu napětí se čte opravdu dobře a její čtení je na chvilku. Ale rozhodně můžete nalézt i lepší knihy.

Znáte Předčítače ať už v jeho knižní nebo filmové podobě? Líbil se vám? Znáte nějakou další knihu, která se zabývá tematikou 2. světové války z pohledu tyranů a ne obětí?






4 komentáře:

  1. Po pravdě, od takové knihy bych měla také velká očekávání. Zkrácený děj zní hodně dobře, což ale, jak je vidět, neznamená, že tak dobrá bude i kniha. Potenciál námětu utopen ve zpracování. Takových knih je mnoho, škoda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je ta kniha poměrně oblíbená - o tom svědčí i to, že je podle ní natočený film. Ale jak říkám, trochu zklamala má očekávání a rozhodně jsem z ní nadšená nebyla. Takže je klidně docela dobře možné, že někomu jinému se líbit bude. Ale podle mého názoru šlo z námětu vytřískat více. =)

      Děkuji za komentář!

      Vymazat
  2. Pamätám si, že som Predčítača čítala mnoho rokov dozadu na gymnáziu. A vtedy na mňa kniha veľmi zapôsobila, dokonca som ju kupovala pár kamarátkam ako darček a každá z nich mi neskôr ďakovala, a rovnako tak sa im kniha veľmi páčila. Keď som v tej dobe dozvedela, že bude aj film, musela som ho vidieť. Možno teraz, keď už som prečítala viacero kníh s touto tématikou, by som tak pozitívne nehodnotila, ale v teenagerskom veku patrila k najlepším knihám, aké som čítala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se, že se ti Předčítač líbil, skutečně věřím, že může hodně působit. Já ho ovšem záhy po přečtení vypustila z hlavy.

      Asi je to hodně o načasování - hodnotíme knížky i podle toho, kdy k nám přijdou.

      Vymazat