sobota 16. července 2016

prosím, nebuďte příliš alternativní a já vás budu mít ráda

Zdroj: Kosmas.cz
Poslední dobou si uvědomuji, že jsem konzumní čtenář a filmový divák taktéž. Prosím, dejte mi příběh, čtivá slova a pocit, že jsem si z knížky něco odnesla. Když mi chcete něco sdělit, udělejte to a s jinotaji to nepřehánějte. Jinak to dopadne jak se severským filmem, ve kterém herci hodinu hleděli do dáli s krásnou severskou krajinou v pozadí - nevěděla jsem, jestli se mám smát tomu, že už zase, nebo raději usnout.

Ale někdy to seversky tklivé náladě v knížce projde. Souzníme. A to je případ Hruškydóttir.

hruškadóttir - jana šrámková

Působivou tesknou a osamělou atmosféru jsem našla v útlounké novele Jany Šrámkové. Debut na pár stránek, ve kterém písmenko nepřebývá. Děkuji. 
A krom melancholie? O životě toho, kdo především vnímá a sleduje. A o tom, kdo je jako pozorovatel zcela spokojený. O nejistotě, nalezení a ztrátě blízkých. O čisté lásce.

Šrámková to s rozsahem, co do počtu stránek, nepřehnala. A přeci mám pocit, že toho na malém rozsahu dokázala otevřít spoustu. Dovedla drobnými naťuknutími zapůsobit natolik silně, že jsem si toho z těch pár stránek vyzobala slušnou kupičku. Prostý děj a dumání nad ním s čistotou vlastní vyjadřování autorky.

Jestli mi něco chybělo, tak možná více prostoru postavám. Některé z nich bych ráda poznala ještě o trochu lépe. Ale i tak jsem si mnohé z nich stihla zamilovat. A že se hlavní hrdince říkalo Hanele? To je jen třešinka na dortu, krásné jméno.

A proč ten úvod o "alternativním"? Nemyslím si, že by Hruškadóttir patřila k mainstreamu. Na to je trochu moc poetická a málo dynamická. Ale přesto je to kniha přátelská pro čtenáře, kteří mají rádi, když jim text příjemně ubíhá. A já mám radost, že to jde. Poslední dobou nacházím čím dál řídčeji, ale o to větší radost mi pak tyto knihy udělají.

Upřímně se nemůžu dočkat, až si přečtu další knihu od Šrámkové, protože mě ohromně baví. A doufám, že i vás by mohla. Nebo už bavila? Dejte těm pár stránkám šanci. Jako bonus slibuji, že se dozvíte pár krásných detailů o Islandu.

4 komentáře:

  1. Súhlasím, Hruškadóttir je nádherná knižka. Zázemí ma bavilo o niečo menej, ale stále patrí k Šrámková k mojim najobľúbenejším českým autorom. Do tmy od Anny Bolavej a Pálenka od Matěja Hořavu si už čítala? Mám pocit, že tie by sa ti tiež mohli páčiť.

    OdpovědětVymazat
  2. Knížku jsem nečetla, ale kamarádka mi ji nadšeně doporučovala a tak ji mám na seznamu. Také mě přílišná alternativa většinou nebaví, ale tohle zní hodně sympaticky a severská deprese mi fakt sedí :)

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím, Hruškadóttir mě uchvátila! Když jsem viděla další její knížku pár měsíců zpátky (Zázemí), tak jsem ji bez váhání nesla k pokladně. Bohužel jsem zatím spíš zklamaná. Dílčí zajímavosti, ale zdá se mi, že příběh vůbec neplyne. No za vše mluví to, že jsem se dostala ke straně 40 a nemohu najít odhodlání číst dál (přitom je podobně útlá jako Hruška...). Ovšem nevím, do jaké míry se na mém zážitku podílí fakt, že v úvodu knihy hlavní postava (resp. autorka, tváří se to autobiograficky) rozebírá, jak ji někdo odrazuje od psaní takovýchto vzpomínek na babičku, že jí tyhle věci nejdou...

    OdpovědětVymazat
  4. Dovolte mi, abych vám představil LE-MERIDIAN FUNDING SERVICES. Jsme přímo do čistého úvěru a financování projektů z hlediska investic. Poskytujeme finanční řešení soukromým / společnostem hledajícím přístup k finančním prostředkům na kapitálových trzích, tj. Ropu a zemní plyn, nemovitosti, obnovitelné zdroje energie, léčiva, zdravotnictví, dopravu, stavebnictví, hotely a atd. Můžeme financovat až 900 000 000 000 dolarů ( Devět set milionů dolarů) v jakémkoli regionu světa, pokud bude na projektech zaručena návratnost investic ve výši 1,9%.
    Le-Meridian financování.
    Email Kontakt info@lemeridianfds.com
    WhatsApp ... + 19893943740.

    OdpovědětVymazat