pátek 13. března 2015

hedvábník - robert galbraith

Když mě čekají nějaké povinnosti, mám o to větší chuť číst. Pamatuji si to z období před maturitou, teď když mám období předstátnicové a bakalářkové je tomu nejinak. Kolem knihovny abych chodila s klapkami na očích. Navíc se mi stávají paradoxy toho typu, že jdu vrátit knížky do knihovny, jen zběžně se projdu mezi regály a zrovna při této návštěvě narazím na spoustu zajímavých knih, které bývají obvykle rozpůjčované. A ty tam přeci nemůžu nechat! A tak bojuji s chutí číst, abych dostudovala.

Ne úplně úspěšný boj to byl v případě Hedvábníka. J. K. Rowling je z těch spisovatelů, po kterých sahám automaticky jakmile něco nového vydají. Vím, že ať bude psát cokoliv, bude se to číst samo, najdu tam perfektní postavy a příběh mi nedá pokoj až do poslední stránky, takže je dost pravděpodobné, že budu vzhůru do půl třetí do rána. Stalo se a já musím říct, že to zase stálo za to!

kosmas.cz
Název: Hedvábník
Autor: Robert Galbraith (pseudonym J. K. Rowling)
Nakladatelství: Plus
Rok vydání originálu: 2014
1. vydání překladu: 2015
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Počet stran: 510

Myslím, že J. K. Rowling není potřeba zdlouhavě představovat. Známe ji jako autorku fenomenálních knih o Harry Potterovi. Nedlouho po ukončení Potterovské ságy napsala Prázdné místo, které bylo sociální kritikou a pořádně depresivní knihou, a nyní se nám po Volání kukačky dostává do rukou již druhý díl detektivních příběhů o Cormoranu Strikovi.

V Hedvábníkovi řeší Cormoran Strike případ zmizelého spisovatele, který se měl ve svém novém kontroverzním díle kriticky vyjadřovat k nakladatelskému a spisovatelskému okolí. Prostředí nakladatelství je bezesporu zajímavé, knihy, které měli zmiňovaní autoři psát, mi přišly až příliš vyšinuté. Nějakou dobu po dočtení mi vrtalo hlavou, proč si Rowlingová vybrala právě takovéto magory. Pak mě napadlo, jestli to není drobné rýpnutí do rádoby šokujících uměleckých děl. Kdo ví.

Nečetli jste Volání kukačky? Vůbec to nevadí, můžete po Hedvábníkovi sáhnout hned. Knihy jsou provázané, leč pouze vedlejšími příběhy hlavních postav, takže nebudete mít potíž se do příběhu ponořit a postavy si zamilovat. Seznámíte se se sympatickým soukromým detektivem Cormoranem Strikem, který je někdy trochu náladový a někdy trochu bručoun, ale také velmi charizmatický.

Volání kukačky jste četli? Tak věřte tomu, že Hedvábník je ještě lepší. Je dynamičtější a zábavnější, myslím, že má i zajímavější odhalení zápletky. Rozhodně je se na co těšit a pokud vám něco málo u Kukačky chybělo, tady to najdete.


Co se mi líbilo? Mám čím dál raději postavy z pera Rowlingové. Cormoran Strike je velmi výrazná osoba, baví mě. Obzvlášť ráda mám ale Robin. Když jsem nad ní dnes přemýšlela, uvědomila jsem si, že mám moc ráda ženské postavy, které Rowlingová vytváří. Jsou nezávislé, chytré, hrdé, ale zároveň nepostrádají nic ze své ženskosti. Robin tedy stavím hned vedle Hermiony, Ginny, profesorky McGonagallové a Molly Weasleyové, jakožto perfektní cílevědomou ženskou postavu, která dokáže to, co chce, a zároveň má krásné ženské rysy. Obdivuhodné spojení, které je mi vzorem!

Příběh mě také velmi bavil, vše bylo přehledné, čtivě psané, v Hedvábníkovi jsme dostali více prostoru pro nahlédnutí do osobních životů hlavních postav. Myslím, že je to bod k dobru.

Závěrem? Nejsem velkým čtenářem detektivek, tudíž myslím, že je Hedvábník knihou pro každého. Ten, kdo detektivky nečte, ji ocení stejně tak jako já. A nevím, v čem by sečtělým detektivkářům mohl nevyhovovat.

Co vy? Četli jste Hedvábníka? A líbil se vám také? Případně co máte za výhrady?


4 komentáře:

  1. Vidím, že jsi neodolala :)

    Detektivky čtu moc ráda. Je to pro mě velký relax a čím napínavější, tím lepší. A Hedvábník je tak čtivě napsaný, že mě prostě nepustil. Co jiného od J. K. čekat, že?

    Hodně sil a pevné vůle k psaní bakalářky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, J.K. nemůže zklamat. =)

      Díky za přání sil k bakalářce, já ti přeju to samé pro diplomku, jestli se dobře pamatuji. ;)

      Vymazat
  2. Zrovna dneska mi přišel Hedvábník od Albatrosu jako výhra v soutěži (to se na mě jednou usmálo štěstí) a vážně se na něj těším! Volání kukačky jsem sice ještě nečetla, ale měla jsem to v plánu. Snad nebude vadit, když pořadí těchto knížek prostě prohodím. :)
    A ženské postavy, které vytvořila Rowlingová také zbožňuji! Ona je v tomhle prostě vážně dobrá! :)
    Moc pěkná recenze. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak ať si Hedvábníka užiješ - určitě prohození knížek nebude vadit. Ta hlavní dějová linka žádnou souvislost nemá. =) A hlavně se do detektivek Rowlingové nadchneš o to víc, protože Hedvábník je lepší.
      Děkuji za chválu a komentář.

      Vymazat