úterý 24. února 2015

kostičas - samantha shannon

Není tak úplně originální začínat povídání o Kostičasu slovy, že je Samantha Shannon přirovnávána k Rowlingové, protože o ní v této souvislosti mluví všichni. Ale začnu tak. Protože to považuji za dobrý reklamní tah, který mě ke čtení nalákal. Jinak bych po fantasy knize z dystopického Londýna nesáhla. Nejspíš tomu pomohla ještě jednoduchá a efektní obálka, mapy na předsádce - to vše se nakladatelům podařilo. A obsah knihy také nebyl špatný.
kosmas.cz

Název: Kostičas
Autor: Samantha Shannon
Nakladatelství: Host
Rok vydání originálu: 2013
1. vydání překladu: 2014
Překlad: Lenka Kapsová
Počet stran: 461

Samantha Shannon je mladá britská autorka a Kostičas je její prvotina, které se ujalo nakladatelství Bloomsbury proslavené vydáním Harryho Pottera. V budoucnu bychom se měli dočkat dalších šesti knih této série.

Devatenáctiletá Paige je vidoucí, což je schopnost, která jí velmi komplikuje život ve Scionském Londýně roku 2059. Od viktoriánských dob, kdy se poprvé objevili lidé jako je ona, jsou tito nepřirození pronásledováni. Paige má navíc velmi vzácný druh jasnovidosti. Díky tomu se dostává do skupiny ovládající část londýnského podsvětí, která jí v rámci možností poskytuje zabezpečení a také možnost seberealizace. Jednoho večera se ale zaplete do nepříjemné situace, nechá se vyprovokovat a vše vede k zatčení, které ovšem vyvrcholí přesunem do Oxfordu, ve kterém se dějí věci, o kterých běžní obyvatelé Scionu nemají ponětí. Ujímá se jí děsivý Strážce a Paige nemůže vědět, co od něj očekávat.

Samantha Shannon vytvořila zajímavý a dobře propracovaný svět, který mě docela baví. Těžkou hlavu mi dělala spousta neobvyklé terminologie - vidoucí, emejci, vigil, harláci... Aby se v tom prase vyznalo. Obecně je zpočátku v knize až příliš tajemství a nesrozumitelných událostí. Nemá to kýžený efekt navození zvědavosti, spíš to otravuje a nudí. Opravdu poměrně dlouho trvá, než se čtenář v knize zorientuje a je to škoda. Protože když se kniha rozjede a kolečka v hlavě do sebe zapadnou, je to velmi dobré čtení. Na druhou stranu musím dát bod navíc za překlad - s termíny si překladatelka opravdu vyhrála a povedly se jí.

Nadšeně čtete, opravdu vás to baví a pak najednou střih! Skok! A máme tu závěrečnou pasáž. Myslím si, že je škoda, že jsme se nemohli v příběhu účastnit chystání se na poslední část knihy. Myslím si, že by kniha snesla prodloužení těchto stránek na úkor začátku. Určitě si chci knihu přečíst ještě jednou, abych zjistila, jaký mi bude začátek připadat nyní, když se ve světě orientuji a jestli mě nudil proto, že jsem mu úplně nerozuměla nebo proto, že se autorka vypsala až v druhé části knihy.

Paige je docela sympatická postava, dobře napsaný je i Strážce, ovšem něco jim chybí. Nejsou to plastické postavy a takříkajíc zůstávají na papíře, neobživly mi v hlavě. Je to dáno nejspíš tím, že o postavách většinou víme jen to málo, co potřebujeme pro příběh, prostor pro minulost má jen Paige jako hlavní postava. A já bych si přála trochu více charakterizace, než jen typy jasnovidnosti, kterými jsou dané postavy obdařeny. Věřím tomu, že se k tomu autorka během dalších dílů dopíše.

Zápletka je příjemná, děj je napínavý, není to procházka růžovou zahradou, ale není to tak temné, abych knihu neunesla. Baví mě popisy snových krajin - obzvlášť Paigeiny vlčí máky. Je to zajímavý nápad a knize hodně dodává.Kniha má i svou romantickou linku, která ve mně vyvolává obavy, jak se toho autorka zhostí dál.

S ohledem k tomu, že jde o sérii oceňuji skutečnost, že je kniha určitým způsobem uzavřená, ale doufám, že mi v dalších knihách bude objasněna spousta otázek, které mi po dočtení zůstaly v hlavě.

Mám pocit, že jsem tu popsala příliš mnoho negativ. Proto chci zdůraznit, že jako celek se mi kniha líbila. Ty připomínky se mi rozležely v hlavě až po delší době. Většinu nedokonalostí připisuji tomu, že je Kostičas první autorčina kniha a věřím tomu, že s dalšími díly to bude lepší a lepší. Rozhodně se těším, až u nás vyjde druhý díl, který si s radostí přečtu. I vy si přečtěte Kostičase a vyčkejte si na druhou polovinu knihy, která opravdu stojí za to a baví.

Četli jste Kostičas? Líbil se vám? A co říkáte na krásnou obálku?

A ještě poznámka pod čarou - zprovoznila jsem blogový profil na facebooku. Najdete ho tady. Jednak se skrze něj dozvíte o každém článku záhy poté, co se tu objeví, jednak se tam chystám přidávat drobné střípky, které by na článek nedaly. Pokud vás tedy jedno nebo druhé láká, neváhejte mě sledovat i takto. 

2 komentáře:

  1. Naprosto s tebou souhlasím, měla jsem to dost podobně a přesto se mi kniha opravdu líbila a věřím, že každý díl bude jen a jen lepší :) Jinak chválím Facebook, hned si tě přidám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak. I teď, pár dní po dočtení se nemůžu dočkat druhého dílu. Takže je to vážně dobré.

      Budu jen ráda, když mě budeš sledovat na facebooku. Nějak se mi zalíbilo mít komentující a milé čtenáře, tak se snažím zjednodušit přístup k mým článkům. =)

      Díky za komentář!

      Vymazat