neděle 22. února 2015

anna (jaký bude rok 2082?) - jostein gaarder

Nikdy dříve se mi nestalo, že bych se nad Gaarderovou knihou rozčilovala. Ale všechno je jednou poprvé a já jsem se během první třetiny Anny chvílemi opravdu vztekala. Vydrželo mi to po celou dobu čtení? 
kosmas.cz

Název: Anna (Jaký bude rok 2082?)
Autor: Jostein Gaarder
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání originálu: 2013
1. vydání překladu: 2014
Překlad: Jarka Vrbová
Počet stran: 192

Mám vám představovat Gaardera? Zdaleka to není poprvé, co tu o něm píšu. Již jsem se o něm zmiňovala jako o autorovi Kouzelného kalendáře nebo Dívky s pomeranči, kterou mám moc ráda. Nicméně nejvíce se tento norský spisovatel proslavil románem o dějinách filosofie Sofiin svět. Jeho knížky mají poměrně pěkné příběhy, často dvě dějové roviny a vždy nějaké téma nad příběhem, kde kterému chce autor čtenáře dovést. Nejlépe se mu to daří u knížek pro děti a mladší čtenáře - jako třeba u Dívky s pomeranči, které si ale velmi rádi přečtou i dospělí.

V Anně je tímto tématem nad příběhem ochrana životního prostředí - především změna klimatu. A to byl kámen úrazu. Aby nedošlo k nějakým omylům - ochrana životního prostředí mi přijde jako aktuální a důležité téma, o které se zajímám. Ve společnosti vůči němu pozoruji poměrně výraznou averzi, však to znáte: "Ále, zase do toho kecají nějací grínpísáci.... Můžou za to ochranáři... Unie zase vymyslela nějaké hloupé nařízení kvůli ochraně životního prostředí, neměli by nám tolik věcí nařizovat...!" A proto mám pocit, že je potřeba se k těmto tématům stavět citlivě, odpovědně, informovat o nich a nestrašit, protože takové bububu lidi spíše odradí, nemyslíte? Alespoň já to tak mám - jsem ochotná změnit svůj postoj na základě informací, které mi někdo o problému podá, ale jakmile mi někdo jen hraje na city a očekává, že kvůli tomu změním názor, tak docílí jen toho, že velmi rychle vycouvám a získám v ono téma nedůvěru.

Bohužel jsem měla podobný dojem ze začátku Anny. Objevuje se nám druhá rovina odehrávající se v roce 2082, kdy je vidět markantní úbytek druhů v důsledku rozpadu ekosystémů a výrazné oteplení. Všechno se točí jen kolem dvou témat - ztráta biodiverzity a klimatická změna, přičemž problémy životního prostředí jsou mnohem komplikovanější. Navíc na mě počátek dějové linky z budoucnosti působil strašícím efektem, který je mi tolik nesympatický.

K té omezenosti pouze na některé problémy životního prostředí mám pochopení - je to spíše dětská kniha, která nemůže na pár stránkách úvodu obsáhnout všechny problémy. Ovšem s tím hraním na city, kterak lidé nostalgicky pozorují nahrávky živých opic, mě Gaarder nenadchnul.

Ale zlepšilo se to. Abych vás konečně uvedla do děje - hlavní hrdinkou příběhu je šestnáctiletá Anna, která dle svých slov s trochou nadsázky trpí fóbií z klimatické změny. Navíc má velmi bujnou fantazii a ve snu se přenáší do roku 2082, kdy pozoruje důsledky ničení životního prostředí a nezodpovědnost předchozích generací. Ve své současnosti - roce 2012 se zabývá tím, jak zabránit tomu, aby budoucnost vypadala jako její sny. O svých problémech se baví i se svým přítelem Jasonem.

Právě díky Jasonovi mě kniha začala bavit a vztek vyprchal. Navrhne totiž Anně řešení problému, které je zajímavě postavené a stojí na dobrých základech. Navíc přizná, že problémy životního prostředí jsou mnohem komplikovanější a komplexnější. Počítá s lidskou povahou, na tom staví své úvahy a je to vskutku dobré. Pro mě to byla nejzásadnější a nejzajímavější část knihy, která mi toho hodně dala.

Příběhová linka - hledání propojení mezi přítomností a budoucností je příjemná, trochu utlačená do pozadí, ale pěkná. Tentokrát mám dojem, že Gaarder dotáhl konec, který se povedl. U Tajemství karet a Sofiina světa mě nadchnul začátek a pak to drhlo. Anna se s postupujícími stránkami zlepšovala.

Postavy Anny a Jasona jsou sympatické, nicméně trochu moc přechytralé, ale s ohledem k tomu, jak krátký je příběh a jakou hraje v knize roli - líbili se mi a obzvlášť se mi líbilo jejich nadšení pro věc. Možná bych byla radši, kdybych je mohla lépe poznat. Chybělo jim něco, pro co bych je začala mít opravdu ráda. Snad trochu více z jejich osobního příběhu. Myslím si, že by neuškodilo, kdyby právě kvůli lepšímu prokreslení postav kniha nabrala na obsahu.

Myslím, že není potřeba zdůrazňovat, že je to Gaarder, tudíž se knížka perfektně čte a stojí za přečtení. Pokud by vás tedy rozčiloval začátek, tak jako mě, nenechte se odradit. Knížka je pěkná. Není nejlepší z toho, co jsem od Gaardera přečetla, ale pořád si zaslouží pořádný díl naší pozornosti. Navíc oceňuji snahu vyvolat ve čtenářích zájem o životní prostředí, protože úspěch ve snaze o jeho zlepšení tkví dle mého názoru v tom, že se ochrana přírody stane tématem, které bude IN a nad kterým nebudeme ohrnovat nos.

Jak to máte s Gaarderem vy? Chystáte se přečíst si i Annu?

4 komentáře:

  1. Mne sa o Gaardera nepáčil akurát Žabí zámek. Inak mám na jeho knihách rada, že dokáže rôzne témy priblížiť aj detskému čitateľovi. Sofiin svet nám dokonca odporúčal na gymnáziu učiteľ Náuky o spoločnosti. Annu som nečítala, úprimne, ani som o nej nevedela. Ale určite to napravím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, Žabí zámek jsem zase nečetla já. Úplně chápu, co se ti na Gaarderovi líbí. A je perfektní, když učitelé odkazují na dobré knihy. Byla bych ráda, kdyby se mi to ve škole stávalo častěji. =)

      Vymazat
  2. Já jsem u Anny vysloveně trpěla. Rozčiloval mě začátek, bohužel tolik, že mě ani ten konec nevytrhl z "grínpísáckého bubu manifestu". Nemyslím si, že bych byla úplný ignorant a také myslím, že téma "Životní prostředí" je důležité, přeci jen, planetu máme jen jednu. Ale já prostě tohle "tytyty" mávání prstem před obličejem fakt nesnáším a rozhodně mě nepřinutí k zamyšlení, naopak spíš k zablokování a "otrávenosti".

    Hnízdo zvrhlé Narcisky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, velice dobře rozumím tvým důvodům. Však bych knihu v první polovině možná odložila, nebýt to Gaarder. Ale v druhé půlce mi to už přišlo v pohodě, dokonce mi to přišlo, že jsou tam opravdu zjaímavé nápady. =)

      Vymazat