čtvrtek 6. listopadu 2014

jak mi starbucks zachránil život - michael gates gill

jarmik.pise.cz
Už nevím, kde to bylo, ale četla jsem na tuhle starbucksovou agitku samou chválu. Že prý výborná oddechovka s přesahem k něčemu víc, poučná knížka a blablabla. Můj názor se trošku liší. Nějak mě tahle variace na to, jak se do sebe zahleděný boháč stal dobrákem vážícím si maličkostí, nenadchla.

 Název: Jak mi starbucks zachránil život
Autor: Michael Gates Gill
Nakladatelství: Columbus
Rok vydání překladu: 2008
Překlad: Jiří Martínek
Počet stran: 248

Jedna věc se téhle knížce musí nechat - je perfektně uzpůsobena k tomu, aby upoutala. Má jednoduchou, čistou obálku, poměrně vtipný název, pěkný podtitulek. Na mě to zabralo. Sice mi zůstalo její jméno na seznamu knih k přečtení poměrně dlouho, ale dostalo se na ni. První dojem z knížky byl dobrý, vazba byla pěkná, sazba také, krátké textíky psané na kelímky ve Starbucks také dělaly dobrý dojem. Pak to ale vázlo.

Nemůžu tvrdit, že by se kniha četla těžce. Přes všechny své nedostatky byla skutečně čtivá. Sice bylo poznat, že autor není veliký spisovatel, je velmi ovlivněný svou předchozí prací v reklamě a některé pasáže o práci v kavárně píše spíše jako manuály, ale nepůsobilo to velikou škodu na dynamice knihy. Někdy se v retrospektivních vyprávěních nitka mírně zadrhla, ale nešlo o nic zásadního.

S celou dějovou linkou to už bylo slabší. Příběh napraveného sebestředného boháče, který se naučí radovat ze života a váží si práce v kavárně působil sice autenticky, ale mám pocit, že nepřinesl nic moc nového. Sice se snažil působit jako motivační literatura, ale bohužel tím hůř. Odfláknutá korektura, kdy se na několik stránkách objevily i chyby ve shodě přísudku s podmětem, knize v lepším dojmu také moc nepomohla.

Nerada knížky jenom kritizuji, ale opravdu mě nenadchlo až nepřirozené nadšení hlavní postavy novou prací a celým Starbucks, nepříliš vtipné pasáže, které asi směšné být měly a hlavně několikrát opakované motivační řeči. Jistě, někdy do textu sedí, ale tady kvůli častému opakování ztrácely na trefnosti, příliš na mě nepůsobily a nedělaly knize dobrou službu. Navzdory tomu všemu se kniha četla hezky a přečetla jsem ji od začátku do konce.

Bohužel bych vám tedy tuto ódu na Starbucks nedoporučila, ale na druhou stranu to není tak špatné čtení. Jen jsem na něm krom dobré čtivosti nenašla nic navíc.




4 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) O téhle knize jsem doteď neslyšela, ale vypadá zajímavě, možná jí dám šanci a přečtu si ji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!=) Rozhodně se ti bude číst dobře. Když na ni tedy narazíš, proč si ji nepřečíst. Ale není to žádná bomba.

      Vymazat
  2. doteď jsem o knížce neslyšela, námět mi přijde zajímavý. :D Moc pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.=) Je to starší knížka, tak se teď nikde v recenzích neobjevuje. Ale kdybys na ni někde narazila, určitě se ti nebude číst špatně.=)

      Vymazat