čtvrtek 20. listopadu 2014

1q84: kniha 3 - haruki murakami



www.kosmas.cz
Když jsem v létě přečetla knihu 1 a 2,  měla jsem pocit, že si potřebuji od Murakamiho odpočinout. Pořád se mi atmosféra jeho knih líbila a četly se mi dobře, ale postrádala jsem nadšení z jeho tvorby. Kniha 3 mě ale k tomuto výbornému japonskému autorovi vrátila. Z toho se dá tedy očekávat, že moje hodnocení bude veskrze pozitivní. 

Název: 1Q84: kniha 3
Autor: Haruki Murakami
Nakladatelství: Odeon
Rok vydání originálu: 2010
Rok vydání překladu: 2013
Překlad: Tomáš Jurkovič
Počet stran: 468



Kniha pokračuje tam, kde jsme minule skončili. Dále se pohybujeme ve světě 1Q84, prožíváme ho prostřednictvím Tenga a Aomame. Navíc nám ale přibývá postava Ušikawy, který má z příkazu náboženské organizace Předvoj vypátrat Aomame. Vytuší nejasné spojení mezi Tengem a Aomame a pověsí se jim na paty. Celá tato špionážní zápletka je překvapivě statická, protože každá z postav v určitou chvíli svého příběhu čeká někde zavřená a snaží se vydržet svůj stereotypní život, ke kterému je po určitou dobu z nějakého důvodu donucena. Ukazuje to určitou paralelu v příbězích a postavách, které se potýkají s podobnými obtížemi.

Přidání třetí postavy má svůj význam. Přidává knize na zajímavosti, protože jak nejspíš každý tuší, linky Aomame a Tenga se postupně přibližují a třetí strana - doslova pozorovatel, dodává knize šmrnc. Navíc je Ušikawa pozoruhodně negativní postava, která je opět tak perfektně nečernobíle vykreslená, až ho se přívlastku negativní při jejím popisu zřeknete. Přesně toto mám na Murakamiho knížkách ráda, mám dojem, že málokterý autor vyvolává tak silný dojem objektivního vypravěče.

Příběh je srozumitelný a přehledný. Pro mě byl trochu šok konec - byl tak nemurakamiovský! Opravdu bych nečekala natolik uzavřený závěr. Já si ho logicky vyvodila a tím spíš mě zarazilo, že k němu opravdu došlo. Jistě, nesčetně mnoho záhad zůstalo nevyjasněných a rozhodně je stále nad čím dumat, svět 1Q84 se nám neodkryje, ale takové Murakamiho knížky neznám. Nemyslím, že by to bylo na škodu. Stále mi může vrtat hlavou, co Hlasy, Fukaeri, Kavana, Little People a další. Navzdory tomu, že se v knize hodně čeká, jsem neměla pocit, že by mě tempo uspávalo, četlo se mi to velmi dobře.

Z mého pohledu autor v 1Q84 přidal na násilnějších a temnějších tématech. I tady se potkáváme se smrtí, vraždou. Zaráží mě, jak jsem z jeho pera schopná tyto scény bez potíží snášet. Asi je to proto, že nehraje na city, ale na objektivní popis. Je mi to sympatické. Kniha na mě působí i bez toho, abych se u ní nějak emočně vyždímala.

Po knize 1 a 2, která byla dobrá, mě kniha 3 utvrdila v tom, že 1Q84 je perfektní čtení a od Murakamiho si nemusím držet odstup. Dobře, že tak, poněvadž jsou teď v knihkupectví další kousky, kterých se nemohu dočkat.

Co vy? Četli jste nebo se na to chystáte? A jaký máte vztah k Murakamiho tvorbě?

2 komentáře:

  1. Já osobně od něj ještě žádnou knížku nečetla, takže nemůžu posoudit, jestli je knížka jiná, ale moc mě tvá recenze zaujala a myslím, že knížku přidám na wishlist. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě zkus minimálně něco od Murakamiho. Já jako první četla Kafku na pobřeží a moc se mi to líbilo.=)

      Vymazat