pondělí 10. února 2014

projekt manželka - simsion graeme

kosmas.cz
Před vánoci jsem narazila na blog Knižní přátelství a přečetla jsem si tam nadšenou recenzi na tuto knížku. A protože mi autorka byla sympatická, dala jsem na její slova a doporučila jsem taťkovi Projekt manželka pro mamku pod stromeček. Stalo se a protože mám po zkouškách, mohla jsem se do této inteligentně humorné knížky pustit taky.

Don je genetik a profesor na univezitě. Je velmi pečlivý, vše má dobře rozvrhnuté, nepromrhá ani chvilku. Představte si takový jídelní plán - na každý den v týdnu rozvrhnuté nějaké konkrétní jídlo, které už umí perfektné provést. Z toho vyplývají dobře rozvržené živiny a jednoduché nakupování. Don je prostě případ. Ale neobyčejně roztomilý ve své umíněnosti, přesnosti, přehledu o tom, jak využívá čas a dokonalosti provedení všeho, co dělá. Jen jedna drobnost mu chybí. A od toho je tu Projekt manželka.
I k této záležitosti se postaví s přesností jemu vlastní. Jeho manželka totiž musí být dokonalá a nejlepším výzkumným prostředkem, který mu pomůže ji nalézt, je dotazník. Dovede totiž eliminovat nevhodné uchazečky dle důležitých parametrů - BMI, kuřačka/nekuřačka, vegetariánka.

Po spoustě neúspěchů pošle Donovi kamarád a spolupracovník na Projektu Manželka na schůzku Rosie. Zcela evidentně nevyhovuje podmínkám, Don ji zavrhuje jako potenciální partnerku, ale zjišťuje, že by jí rád pomohl v pátrání po jejím biologickém otci.  Tímto způsobem se zabydlí i v rokli barmana a dalších zcela neobvyklých rolích. Postupně se dostává do neobvyklejších a neobvyklejších situací, jeho rozvrh je čím dál víc narušován nečekanými vlivy a najednou se ve svém životě nevyzná. Rosie je nevyhovující partnerka, ale velmi zábavná společnice a Don poznává i kouzlo neuspořádaného života.

Takto levohemisférácký přístup k natolik pocitové záležitosti jako je hledání ženy vlastního života je krásným protikladem, na kterém je postavený celý vtip této knížky. A je to provedeno neobyčejně dobře. Don je postava, nad kterou budete plakat smíchy, kroutit hlavou nad tím, jak může někdo takový existovat, ale jen do chvíle, kdy zjistíte, že si váš spolubydlící vytvořil počítačový program na propočítávání toho, co má kupovat a jíst a chce si k tomu koupit i čtečku čárových kódů. Projekt manželka zní jako z jiného světa, ale je to vlastně poměrně jednoduchý a uskutečnitelný příběh. Postavy v knížce jsou dokonalé, budete je milovat, a děj plyne skoro sám od sebe. Přečetla jsem to za odpoledne, měla jsem potom pocit, že i pohádky se někdy dějí, cukaly mi koutky a byl to zkrátka dokonalý relax.

Asi to není knížka, kterou bych si přečetla ještě jednou, ale čas s ní byl perfektně strávený. Chcete-li si odpočinout, sáhněte po ní. Nebudete litovat a zlepšíte si náladu.

2 komentáře:

  1. Pěkně napsáno, kamarádka ji teď dočetla a také mi o ní pořád básní, tak si jí někdy půjčím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, přinejmenším pro chvíle, kdy chce člověk nějaký instantní a přitom ne uplně hloupý odpočinek, je to to pravé. Myslím, že parádní kniha na léto.=)

      Vymazat