neděle 9. února 2014

bioabecedář hanky zemanové

informuji.cz
...aneb knížka, kterou když mám po ruce, tak bych nedělala nic jiného, než že bych vařila. Vážně! Poslední rok a půl se hodně zajímám o zdravou výživu - ráda zkouším nové potraviny, zjišťuji si, k čemu je používání těch s certifikací bio, přemýšlím, jak je to s bílou a celozrnnou moukou a podobně. Baví mě to. A když se podle některých těchto poznatků zařídím ve svém jídelníčku, pozoruji příjemné změny. Chtěla jsem tedy mít doma nějakou knížku, ve které bych se dočetla o všem na jednom místě. Na BioAbecedář jsem narazila v knihkupectví a byla to láska na první pohled!


Knížka je rozdělená do tří částí. V první části se můžeme dočíst obecně o moukách, olejích, luštěninách nebo i sladidlech. Jak je vybírat, jak je upravovat, aby byly co nejlépe stravitelné a podobně. Myslím, že tuto část knížky jsem považovala za nejpřínosnější. Už jen kvůli ní stojí za to vzít si BioAbecedář do ruky.

Ve druhé části už se seznamujeme s konkrétními potravinami - karobem, umeboshi, jáhlami a spoustou dalších dobrot. Najdeme zde i konkrétní tipy na výrobce, odkazy na recepty a tipy na úpravu.

Ve třetí části pak nalezneme recepty. Nejprve jsem tuto část považovala za nadbytečnou. Ráda experimentuji po svém, zkouším a nechávám se překvapit výsledky. Mnoho receptů mě ale nadchlo a po vyzkoušení musím uznat, že co je zdravé, může skutečně být i vynikající! Do receptové části tedy nakonec sahám mnohem častěji, než bych čekala. Bohužel v Brně nemám pořádnou kuchyň a i knížka leží doma, ale jakmile tam zavítám, provádím nové a nové pokusy.

Nevím, jestli je to dáno mým zájmem o tematiku, ale kniha se četla skoro jako pohádka. Všechno jsem nadšeně hltala, bavilo mě to. I to, že jsou tam přidané zkušenosti ze života dělá svoje! Navíc je vše popsáno lidsky - obzvlášť mě oslovila skutečnost, že autorka uznává, že zdravé jídlo musí chutnat, jinak u něj nikdy nevydržíte. A podle toho přistupuje i k receptům. Také jsem byla nadšená z fotek! Dokreslují atmosféru a ta kuchyně!

Mám ke knize ale i několik připomínek. Ve všech receptech, u většiny doporučení je psáno u potravin, ať je používáme v biokvalitě. Bio je výborná věc. Někdy si také něco koupím. V knize to má všechno jedno velké ale.
Autorka hodně zdůrazňuje, jak je v biopotravinách více živin, jsou prospěšnější, vyhneme s "éčkám", GMO potravinám a další výhody. Ale podstata biopotravin je trochu jinde. Ekologické zemědělství má vliv hlavně na životní prostředí. Ekologičtí zemědělci nesmí používat většinu hnojiv, herbicidů a dalších serepetiček. Podle výzkumů se ale toto na rostlinné produkci a její výživové hodnotě neodráží zas tak mnoho. V živočišné produkci už tyto rozdíly znatelné jsou, tam mají tato zdůreaznění svůj význam. V ekologickém zemědělství je také brán větší zřetel na životní podmínky chovaných zvířat, tedy žádné slepice v pidi klecích. Pro mě má tedy bio svůj význam u živočišných produktů - přiznám se, že hlavně v ohledu ke zvířatům, která mají v ekologickém zemědělství lepší život. I v rostlinné produkci je bio skvělé, hlavně kvůli vlivu na životní prostředí a pocitu, že to vyrostlo přirozeně. Tady bych se ale ohánění se slovy o živinách raději vyhnula. Éčkům se můžeme vyhnout i v běžné produkci potravin, stačí číst obaly. A ohledně GMO nemám úplně vyhraněný názor, ještě stále si to srovnávám v hlavě. Myslím si ale, že GMO ve své podstatě neuškodí, hlavními problémy jsou tu etické otázky a možnost zneužití. A výzkum s krysami a nádory na ledvinách (na ten je podle mého odkaz spíš v druhé knize - Biokuchařce)je v médiích nafukován do jiných rozměrů. Ale to by bylo na delší povídání, tak se raději vydám dál a shrnu to tak, že biopotraviny jsou výborná záležitost v knize jsou ale podle mého názoru příliš podceňovány obyčejné potraviny (když není bio, dejte tam obyčejné, ale bio by bylo lepší atd.), které při vhodném výběru, obzvlášť pokud jde o rostlinnou produkci, mohou být neméně kvalitní.
Další, už menší nevýhodou knížky je reklama. Nejsem si ani jistá, jestli jsem reklamu skutečně vnímala jakou negativum. Je dobře cílená, dozvěděla jsem se pro mě zajímavé informace. Snad mě jen trochu mrzí, že reklama je to, co na knize velmi brzy zastará a to je škoda. Její opodstatnění chápu, možná by mě nemrzelo kdyby s ohledem k ní byla nižší pořizovací cena knihy (pokud za ni tedy vůbec bylo zaplaceno - je možné, že je to vše s dobrým úmyslem, čehož bych si cenila), ale na druhou stranu je to opravdu reklama poměrně užitečná.

Když se teď podívám na svůj dlouhatánský odstavec věnující se oné "bio" předponě protkané celou knihou, mám pocit, že se mi úplně nepodařilo vyvážit negativa a pozitiva knížky a mohlo by to vypadat, že s knihou nejsem spokojená. Jsem! A moc! Toto je pro mě drobná vada na kráse, raději bych tam viděla přesnější informace. Ale protože se tímto tématem ve svým myšlenkách často zaobírám, rozepsala jsem se. Navíc od knihy, která má bio i v názvu se snad nic moc jiného čekat nedalo. Inspirační kniha je to výborná! A ohledně vaření mi toho dala ohromně moc, díky za ni.


2 komentáře:

  1. Skvělá recenze, o knize už delší dobu taky uvažuji a naprosto s Tebou souhlasím, to že je něco bio neznamená, že je to kvalitnější a výživnější, ale že to bylo vypěstováno ekologicky. A reklamou myslíš jako plakáty v knize? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Reklama má v knize dvě místa. Jednak jsou v průběhu dávány odkazy na konkrétní výrobce a výrobky - i s obrázky okolo. A pak je ještě na konci několik stran pouze plakátků různých výrobců.=)
    Někde se na tu knížku mrkni, přeci jen ty peníze za ni nejsou úplně zanedbatelné. Já se ale po prvním zběžném mrknutí do knížky opravdu zamilovala. Nepamatuji se, kdy jsem naposled kupovala něco tak impulsivně a rychle po prohlédnutí.=)

    OdpovědětVymazat