pondělí 17. prosince 2012

merde! rok v paříži - stephen clark

Jak poslední dobou nemám chuť číst něco závažného...

kosmas.cz
Mám toho poslední dobou docela dost. A když už oči přesměruji od učení k něčemu na čtení, chci si u toho odpočinout. A tak jsem sáhla po knize, kterou mi kdysi doporučovali rodiče. Prý se autorovi povedl náhled do Francouzů. A tak jsem doufala, že se mi to bude líbit. Byla jsem navíc nedávno na týden ve Francii (a před dvěma lety dokonce na tři týdny a ve francouzské rodině), tak to budu moci konfrontovat s vlastními zkušenostmi a zkušenostmi ostatních, co mají s Francouzi bližší zkušenosti.
Paul je Angličan a kvůli práci se stěhuje do Paříže. Je tam postaven před francouzskou neochotu vůči cizincům, co neumí perfektně jejich řeč, před spoustu přetvářek, které musíte jako cizinec ovládnout, abyste mohli v Paříži přežít. A jak se s tím vypořádá? Tak o tom to celé je.
Začnu pro tentokrát klady knížky! Autorovi velmi výstižně popsal všechny národnostní sterotypy, které jsem sama zaznamenala, a ještě spoustu navíc. Mohli bychom říct, že je pro účely své humoristické knížky zveličil, leč obávám se, že ne až tolik. Francouzi jsou prostě divní! Francie je krásná, ale bez Francouzů by asi byla krásnější. Pokud tedy nemáte vlastní zkušenosti, věřte tomu, že až tolik kniha nepřehání!
Na druhou stranu na knize nemohu příliš ocenit její překlad. Všeobecně mám poslední dobou s překlady celkem problém. A druhou vadou na kráse byl humor, na který jsem si z počátku knihy nemohla zvyknout. Možná byl příliš lascivní, možná až křečovitě vtipný.... Ale zvykla jsem si a pak už jsem se u toho bavila.
Pokud si tedy chcete přečíst něco odpočinkového a třeba se při tom i něco přiučit o Francii, pusťte se do toho. Hlavní je od téhle knížky neočekávat příliš, pak si ji užijete dostatečně!


A dodatek: Jak byl první díl série Merde celkem povedený, tak jsou ty další nepovedené. Rozečetla jsem druhý, tedy Už zase skáču přes merde!, a myslím, že ho asi ani nedočtu. Je to ukázková nastavovaná kaše a není už ani moc vtipná.

3 komentáře:

  1. tadyhle ten první díl byl parádní. Četla jsem i ty ostatní a bylo to čím dál horší. Ten rpvní byl takovej pěkně autentickej, ty ostatní, čím pozdější díl, tím nastavenější kaše...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré vědět, že se dotoho opravdunemusím zkoušet pouštět.=)

      Vymazat
  2. Já mám doma druhý díl anglicky, mám ho rozečtený ho rozečtený už asi rok a myslím, že se k němu asi nikdy nevrátím. Nějak mi to vyprávění nesedlo, nezaujalo mě to, i když to bylo vtipné a Francii mám ráda...

    OdpovědětVymazat