sobota 15. prosince 2012

dneska to o knížce nebude!

Hobit - jak ho filmaři zpracovali

knihydobrovsky.cz
Včera jsem byla na Hobitovi! Můj studentský život se totiž naštěstí nesestává jen z učení, náležitě si ho užívám. Průšvihem je, že nevím, jak to budu zvládat v příštím týdnu s předtermínem, do kterého jsem se dneska hecla. Ale vidím to dobře, přeci o sobě říkám, že jsem optimista, ne? Navíc na tom asi ještě nejsem tak špatně, když namísto šprtání se Mendlova životopisu a podobných srand, píšu souhrn svých dojmů z filmu.

Tak tedy Hobit! Přiznám se, že jsem se na něj těšila. Zfilmování Pána prstenů mi přišlo velmi slušné, jedno z těch vzácných příjemných zpracování dobré knihy. A tady to trochu pokulhávalo. Na druhou stranu si nejsem jistá nakolik si ještě pamatuji knížku, ale postupně!
Potvrdilo se mi tušení, že tvůrci rozdělili Hobita na části z finančních důvodů - na více filmech víc utrží. A tak musí každý z nich něčím náležitě vyplnit. Film se tak stává dost rozvleklý a ještě do něj vsouvají některé části, které si v knížce vůbec nepamatuji. Mám takové mlhavé tušení, že asi zapojují některé části Silmarilionu či Dodatků, což si ale nemůžu ověřit vlastní čtenářskou zkušeností. Ty jsem přečíst nezvládla. V důsledku Hobit ztrácí svou nezávažnou pohádkovost, protože je zřetelná snaha z putování trpaslíků za drakem udělat něco jako "zlo celého světa vysrkuje drápy" a tím nejspíš upoutat dospělého diváka. Mám totiž dojem, že většina věcí, jejichž příčiny se v knize vůbec nezkoumaly, se tady řeší až příliš.

Mohla bych tvůrce obhajovat, že zareagovali na věčné výčitky diváků, kdy jim vadí, že příliš zkrátili obsah knihy a chtěli fandům Pána prstenů poskytnout k Hobitovi i něco navíc z historie Středozemě, ale nezdá se mi to moc pravděpodobné.

Navíc mě, jakožto v tomto směru asi středoproudového diváka, který není bezhlavým milovníkem Tolkiena (uznávám ho a mám ho ráda, ale špeky jako Silmarilion a Dodatky  už nejsou pro mě, jak jsem říkala), tyto vsuvky a prodloužení spíše otravovaly a film pro mě tím pádem nebyl tak poutavý. Nepohltil mě.

Zdroj: http://thehobbit.sqpn.com/
Na druhou stranu mi přišla velmi povedená scéna s Glumem a hádankami, ta se jim vydařila! A také obsadili dobrého Bilba, hrál to moc pěkně. Trpaslíci už tak povedení nebyli. Snaha udělat z Torina něco jako analogii Aragorna se nejen nepodařila, ale byl spíš rušivá, protože tím Torin působil mnohem více lidsky.

A pak jsem si také užila pěkné pohledy do krajin Středozemě. Nedá se ni dělat, ale tyhle pěkné scény mě osloví vždycky. Vydařenost triků a akčních scén si nedovolím komentovat. To nikdy nebylo nic pro mě a já si to nikdy až tolik neužívala.

Nu což, jestli od Hobita nic nečekáte, běžte se na něj podívat, třeba vás překvapí. Nejsem si už tak moc jistá u těch, kteří by se na něj těšili.

2 komentáře:

  1. Musím se ti moc omluvit, ale tvůj komentář k recenzi na Poslouchej! se mi povedlo omylem smazat. :// Moc se omlouvám! Netuším, co jsem provedla! Mohla bych tě poprosit, jestli bys ho mohla napsat znovu?

    A podle toho, co píšeš, se na Hobita nepohrnu, jak jsem si původně myslela...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéje, taky se mi to už několikrát málem povedlo, mají to tlačítko na mazání komentářů hloupě umístěné.=)

      Přeci jen je lepší si na všechno udělat vlastní názor, tak se tím nenech zas tolik ovlivnit.;) Třeba se tobě bude líbit. Každému sedí něco jiného.

      Vymazat