neděle 12. srpna 2012

jak jsem si konečně zamilovala pratchetta

Terry Pratchett - Zaslaná pošta

Prostě to nešlo!

Dlouhou dobu jsem se snažila přijít na to, proč většina mých kamarádů bezmezně zbožňuje zeměplošské knížky. Zkoušela jsem se do této série také začíst. Říkala jsem si, že nejlépe se mi to určitě povede, když začnu chronologicky. A tak jsem jako první měla v ruce Lehké fantastično a prostě to nějak nešlo! Nezaujalo mě to, nepohltilo. A tak jsem Pratchetta založila do kategorie - nebaví mě to. Pak jsem se náhodou dostala k Národu a proležela jsem u čtení celý den. Říkala jsem si, že když někdo dovede napsat tak skvělou knížku, musí být i ty ostatní dobré.
A tak jsem si půjčila Zaslanou poštu.


Příběhovější Zeměplocha, než ty úvodní

fantasyobchod.cz
Zaslaná pošta je delší Zeměplocha, jejíž ústřední postavou je Vlahoš von Rosret. Dostává za úkol vzkřísit poštovní úřad v Ankh-Morporku, který už je mnoho let přímo pohřben v hromadě nedoručené pošty. Celou práci mu znesnadňují jeho zaječí úmysly a konkurenční boj s Velkou semaforovou linkou. A tak se s tím pere po svém. A to výborně, vtipně, neotřele.

Knížku jsem zhtla velmi rychle, většinu v podstatě za cestu vlakem do Brna, protože mě bavila a to i ve smyslu, že jsem se nad ní musela smát. Nepředstavujte si, že jsem ležela smíchy ve vlakové uličce. Kniha mě rozesmívala spíše mírně, vyvolávala mi na tváři úsměv a zpříjemňovala mi cestu.

A tak mám doporučení pro všechny, co se třeba do Zeměplochy nezačetli již při prvním setkání - nečtěte první zeměplošské knížky, ale nějaké novější. Třeba právě Zaslanou poštu. Má moc pěkný a přehledný děj. A pak třeba dostanete, stejně jako já, chuť si přečíst Zeměplochu celou.

A pak nemůžu nezmínit skvělého překladatele. Myslím, že většina Pratchettova úspěchu v České republice stojí na bedrech Jana Kantůrka! A abych mohla porovnávat originály a překlady, mám půjčené z knihovny Lehké fantastično v angličtině. Takže pokud se mi ho povede dočíst, pokusím se tu nějaké srovnání napsat.

5 komentářů:

  1. Pokud jsi chtěla začít chronologicky, tak jsi měla začít Barvou kouzel. :))
    Já jsem jako první knihu četla Erika a moc mě nenadchl. Pak mi kamarádka půjčila Maškarádu a z té jsem byla nadšená, takže jsem pak četla další a další. Včera jsem si to počítala a celkem jsem od Terryho Pratchetta přečetla 22 knih.
    Také jsem včera začala číst Barvu kouzel a chci si Zeměplochu přečíst od první knížky. Tak uvidím, jak dlouho mi to bude trvat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Později jsem to s tou Barvou kouzel zjistila. =) Dobře, píšu si Maškarádu na seznam Pratchettů, co si přečtu co nejdříve!
      Můžeš o postupném čtení Zeměplochy pak napsat nějaký report, ráda si to přečtu.

      Vymazat
    2. Ještě můžu doporučit, ohledně Maškarády, představení Divadla v Dlouhé. Je moc fajn. (chrchli kašli kašli je na ulozto.cz kašli chrchli chrchli kašli kašli)

      Vymazat
  2. Já doporučuju minisérii Hlídek (tedy Stráže Stráže!, Muži ve zbrani, Nohy z jílu, Hrrr na ně!, Pátý elefant, Noční hlídka, Buch!, Šňupec...), která je mou nejoblíběnější a vyskytují se tam fakt úžasné postavy...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě Hlídky vyzkouším. O Noční hlídce jsem určitě slyšela kdysi od spolužaček, tak věřím tomu, že by se mi mohly tyhle knížky líbit.

      Děkuji moc za doporučení! =)

      Vymazat